تقابل فمینیسم با مولفههایی از فرهنگ عمومی ایران
دکتر سید حسین شرف الدین
چکیده
جنبش فمینیسم که در جهان تاریخچهای به درازای دو قرن دارد، فعالیت خود در ایران را از زمان پهلوی اول آغاز کرد و به دلیل غلبه سنت متاثر از شریعت، هرچند در مراحل آغازین کاری از پیش نبرد؛ اما در ادامه به اعمال برخی اصلاحات در فرهنگ عمومی حاکم بر کلان شهرها در خصوص موقعیت و جایگاه زنان و کم و کیف مشارکت اجتماعی آنان توفیق یافت. بعد از انقلاب نیز برغم غلبه گفتمانی فرهنگ دینی، رهبری ولایی و تلاش آغازین در جهت اسلامیسازی تدریجی نهادها و سازمانهای اجتماعی و پالایش فرهنگ عمومی از رسوبات وارداتی ناهمگن با فرهنگ دینی، فمنیسم(در قالب مجموعهای از ایدههای نظری و توصیههای عملی) به مثابه یک جریان فرهنگی، به صورتی نسبتا خاموش و در لباسی مبدل در بطن و متن مجموعه قابل توجهی از فرآوردههای فرهنگی، هنری و رسانهای رخنه کرد و به صورتی انضمامی و در اشکال مختلف بازتولید شد. در این نوشتار از بین فیلمهای ایرانی بعد از انقلاب، شش فیلم پرفروش که بیشترین ارتباط را با مضامین فمینیستی دارا هستند، انتخاب شده و با استفاده از روش نشانهشناسی جانفیسک، نقشهای سهگانه فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان ذیل مولفههای سهگانه حکمت عملی در آنها ردیابی شده است. خردهگیری بر ارزشهای اخلاقی حاکم بر نظام خانواده و تعامل زوجین، مشارکت زن در تدبیر امور خانه و سیاستهای نظام اسلامی در امور زنان بخشی از عناصر مورد نقد فیلمهای منتخب است که در این نوشتار به اجمال مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.
کلیدواژهها :سینما،فمینیسم،اخلاق،تدبیر منزل،سیاست