علت گرایی و دلیل گرایی در علوم اجتماعی
دکتر سید حسین شرف الدین

قانونمداری یا قاعدهمداری[۱] جهان اجتماعی و اتخاذ موضع مستدل درباره سهم هریک، یکی از مسائل بنیادین فلسفه علوم اجتماعی است. رویکرد قانونمدار با مرجعیت الگویی علوم طبیعی و تلقی جهان انسانی بهعنوان بخشی از قلمرو جهان طبیعی با ویژگیهایی متمایز، هدف علم اجتماعی را تبیین روابط علّی و معلولی میان کنشها/پدیدههای اجتماعی و کشف قانون به شیوهای قیاسی میداند؛ درحالیکه رویکرد قاعدهمدار، با اعتقاد به نیتمندی، معناداری، هنجارمندی، زمینهمندی و غایتمندی کنشهای انسانی، هدف علم اجتماعی را فهم تفسیری (همدلانه یا هرمنوتیکی) یا تفهم پدیدههای انسانی و شناخت و استنباط دلایل کنشگران میداند. جمعی نیز به صورت تلفیقی، هدف این علوم را توأمان، تفهم وتبیین یا تفهم تبیینی انگاشتهاند؛ عدهای نیز با خوانش علّی از دلایل، و نقش علّی آنها در کنش، موضع علتگرایانه را هرچند با تفسیری متفاوت، تقویت کردهاند. نوشتار حاضر درصدد است تا این منازعه عمیق و تعیینکننده را همراه با مبانی و مفروضات و آثار و نتایج مفهومی و روشی مترتب بر هریک از مواضع مرجح را مورد بحث و بررسی قرار دهد. روش این مطالعه در مقام گردآوری، اسنادی و در مقام تحلیل و ارزیابی، مفهومکاوی و اعتبارسنجی مؤیدات اثباتی و تأییدی هریک از رویکردهای یادشده است. [۱]. rule governed/Law governed
کلیدواژه ها: