الگوی تدوین خطی مشی عمومی در حوزه رسانه در جامعه چند فرهنگی افغانستان
دکتر سید حسین شرف الدین

چکیده:
افغانستان یک جامعه چندقومی، چندمذهبی، چندزبانی و به تمام معنا چندفرهنگی است. جامعه چندفرهنگی در حوزههای مختلف، از جمله رسانهها، مستلزم خطمشیای است که با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تناسب داشته باشد. حال سوال این است که الگوی تدوین خطمشی رسانهای متناسب با جامعه چندفرهنگی افغانستان، کدام است؟ جامعه افغانستان و نظام رسانهای آن در دوره کنونی، نه از نبود یا کمبود رسانه، که از ضعف ساختار، محتوا و بهطورکلی، فقدان الگوی تدوین خطمشی رسانهای رنج میبرد. انتظار این است که اهل نظر در طراحی و تدوین چنین الگویی یا پیشنهاد مبانی دستیابی بدان، مساعی خویش را بهکار بندند. در راستای تحقق این هدف، نگارندگان با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی به مطالعه منابع اسلامی و قوانین افغانستان پرداخته و با توجه به گفتمانهای غالب این کشور و فرصتها و محدودیتهای ساختاری آن، الگویی را برای تامین این هدف استخراج کردهاند. الگویی که از یک سو متضمن آموزههای متعالی اسلام بهعنوان محور وحدت جامعه است و از سوی دیگر، حقوق، منافع و انتظارات مخاطبان چندفرهنگی، بهعنوان کنشگران فعال در آن ملحوظ شده است.
کلیدواژه ها:
رسانه ، الگو ، چندفرهنگی ، خط مشی رسانه ای ، تدوین خط مشی عمومی ، جامعه افغانستان