دین و رسانه
دکتر سید حسین شرف الدین
چكيده
سپهر عام رسانههاي جمعي مدرن به عنوان برجستهترين دستاوردهاي جهان صنعتي و فناوريهاي فرهنگي و ارتباطي پرنفوذ، همه پديدهها و عناصر فرهنگي از جمله دين را به گونههاي مختلفي پوشش داده است. كم و كيف اين ارتباط و آثار و نتايج حاصل از آن، به ويژه در حوزه تعامل دين و رسانههاي تصويري، سؤالات و مباحث مهمي را به ميان كشيده و دينپژوهان و رسانهپژوهان را به عرصههاي مطالعاتي جديدي سوق داده است. اين نوشتار درصدد است تا به اجمال بخشي از نقطه تلاقيهاي اين دو حوزه را مورد بررسي قرار داده و تصويري هرچند كلي از فضاي حاكم بر اين تعامل به دست دهد. گونههاي مختلف تعامل دين و رسانه، تأثير و تأثّر هر يك بر، و از ديگري، عوامل مؤثر در تشديد يا تضعيف اين ارتباط و روند جاري اين تعامل عمدهترين مباحثي است كه تصريحا و تلويحا از آن سخن رفته است.
كليدواژه ها: دين، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، رسانه ديني، دين رسانه اي، سكولاريسم.