نقش رسانه های جمعی در انتقال ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر سیمای ملی)

چکیده: منظومه یا نظام ارزش ها به عنوان محوری ترین و بنیادی ترین مولفه فرهنگی هر جامعه، معمولا از طریق ریزش و نفوذ تدریجی به سازمان شخصیتی افراد(در بعد فردی و روان شناختی)و نهادها و ساختارهای اجتماعی(در بعد اجتماعی و جامعه شناختی) خود را در جلوه های انتزاعی و انضمامی بازتولید کرده وهمچون جویباری در بسترهای روانی واجتماعی و در سپهر معنایی و گفتمانی غالب جامعه به  حیات خویش ادامه می دهد. انتقال ارزشها به همراه سایر مولفه های وابسته، عمدتا از طریق کارگزاران و عوامل ووسائط خاصی صورت می پذیرد. در عصر و زمان حاضر، رسانه های جمعی عموما و رسانه های تصویری بویژه تلویزیون خصوصا از برجسته ترین کانالهای انتقال، احیا، تقویت، تغییر، ویرایش و حتی آفرینش ارزشهاشمرده می شوند.

اين نوشتار در صدد است تا با محوریت سیمای ملی به عنوان یک دانشگاه عمومی و یکی از بازوان فرهنگی نظام اسلامی، و با ارجاع به زیرساخت های هنجاری و توقعات نهادی شده، نقش این رسانه را در بازخوانی، انتقال، تبلیغ، برجسته سازی و صیانت ارزش های اسلامی یا مورد تایید اسلام را با رویکردی جامعه شناختي و ارتباطی مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد.

کلیدواژه ها: فرهنگ، هنجار، ارزش، رسانه، سیمای ملی، جامعه پذیری.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا