الزامات رسانه ای تصویر سازی از منجی آخر الزمان: نفی بدیل سازی های باطل و شیطانی مدعیان

دکتر سید حسین شرف الدین

ایمان به ظهور مصلح آخرالزمان و مهدی دوران در زمره امور غیبی است که رسول خدا (ص) از آن اطلاع داده و تایید و پذیرش آن واجب است. آیات قرآن، روایات متواتر از شیعه و اهل سنت و اجماع و اتفاق مسلمانان و ادراک مکاتب و ادیان گوناگون پیرامون نیاز به ظهور منجی از مهم ترین ادله در اثبات ظهور مهدی امت از نسل پیغمبر آخرالزمان است. توجه به هر دو بعد محتوای دینی و الزامات رسانه ای و بهره مندی از این دو برای شناساندن مطلوب موعود آخرالزمان ضروری است. در این پژوهش با بهره گیری از متون دینی و روایی با روش تحلیل درون مایه، به تمییز مشخصات منحصر به فرد حضرت حجت (عج) از مدعیان دروغین می پردازیم، و سپس با روش تحلیل گفتمان، رویکردها و گفتمان حاکم بر آثار رسانه ای ۹ گروه اصلی فعال از مدعیان دروغین مهدویت را استخراج می کنیم و از میان این دو و تحلیل درون مایه مصاحبه با خبرگان مهدویت و رسانه، الگوی مطلوب رسانه ای مقابله با آنها را تبیین خواهیم کرد.

کلیدواژگان: آخرالزمان ، منجی ، مهدی ، رسانه ، مدعیان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا