جامعه شناسی دین از دیدگاه وبر
برایان موریس، ترجمه سید حسین شرف الدین، محمد فولادی وندا
اشاره
بى شك، دين و مطالعات مربوط به آن، از جمله پديدههايى است كه بلندايى به قامت و قدمت حيات انسانى دارد. اين كه انديشمندان، متفكران دينشناس، چگونه و با چه زاويهاى و با چه مكانيسمى به مطاله دين مىپردازند، و اساسا با كدامين ابزار يا ابزارهايى مىتوان بهتر به مطالعه دين پرداخت. سؤالى است كه همواره توجه بسيارى از محققان را به خود معطوف داشته است.
بررسى ديدگاه متفكران به نام دين و جامعهشناسى دين و آشنايى با شيوه مطالعات آنان از جمله ضرورتهاى مهم در خصوص دين پژوهشى است. در همين راستا، برآن شديم تا با ديدگاه يكى از جامعهشناسان به نام دين يعنى ماكس وبر آشنا شويم.
معرفت
يكى ازموضوعات مشترك جامعهشناسى وبر، ايده عقلانى شدن فزاينده زندگى به عنوان گرايش عمده و بى واسطه جامعه غربى است. وبر همچون ماركس، اسپنسر و دوركيم اساسا يك متفكر تكاملگراست كه دلمشغول مسائلى همچون اضمحلال جامعه و فرهنگ «سنتى» اروپايى، ظهور علم جديد، سرمايهدارى صنعتى، بوروكراتيزه شدن فزاينده و تمركزگرايى سياسى بود. وبر با مفهوم “عقلانى شدن” تلويحا فرايندى را ترسيم مىكرد كه به موجب آن قوانين و رسوم قابل اندازهگيرى، از نظر عقلانى به صراحت، انتظام و تعين يافته و بهطور روزافزون جانشين احساس و سنتشوند. اين مفهوم همچنين متضمن شكلى از كنترل هنجارى و نوعى از قدرت قانونى مىباشد كه وبر آن را “اقتدار عقلانى مشروع” نام نهاده است. وبر شيوه اخير مشروعيت را، به عنوان الگوى «مبتنى بر اعتقاد به مشروعيت الگوهاى ناشى از قواعد هنجارى تعريف كرده و آن را حق فرهيختگانى مىداند كه در پرتو چنين قواعدى و با هدف اجراى اين قواعد، ترفيع يافتهاند.» (وبر،۱۹۴۷، ص ۳۲۸).
ادامه…