آسیب های اجتماعی رایتل

مصاحبه دکتر سید حسین شرف الدین

ا تشکر از قبول زحمت برای مصاحبه، لطفا در ابتدا توضیحاتی در معرفی رایتل بفرمایید.

دکتر شرف الدین: بسم‌الله الرحمن الرحیم. «رایتل» برند اختصاصی نسل سوم تلفن همراه است که به ادعای اپراتوری مربوط، واژه‌ای ترکیبی از دو کلمه «رای» به معنای خرد و هوش، و «تل» مخفف تلفن و مجموعا به معنای تلفن خردمند یا هوشمند، معرّف نسل سوم تلفن همراه در ایران است. به بیان دیگر، «رایتل» نام تجاری شرکت «تامین تلکام» وابسته به «سازمان تامین اجتماعی» است که به عنوان اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه در ایران،‌ بناست پس از تامین زیرساخت‌های لازم، سیم‌کارتهای این فناوری را در کشور توزیع کند.

رایتل، مدعی ارائه طیف وسیعی از خدمات به مشترکین است. تماس تصویری احتمالا برجسته‌ترین این خدمات است که برای اولین‌بار در کشور عرضه می‌‌شود و تجربه جدیدی برای مشترکین به حساب می‌آید. ادعا این است که این نسل، به دلیل سرعت و ظرفیت بالا در انتقال داد‌ه‌ها، سرعت بالای دسترسی به اینترنت، وسعت پهنای باند، سرعت بالا برای اتصال به شبکه و پشتیبانی از فناوری‌های جدید، و امکانات و خدماتی از این دست، پیشرفته‌تر از فناروی‌های ارتباطی پیشین است. رایتل در مرحله راه‌اندازی اولیه، خدمات زیر را به مشترکین نوید داده است: ارسال و دریافت تماس صوتی، ارسال و دریافت تماس تصویری، ارسال و دریافت پیام کوتاه، ارسال و دریافت پیام چند رسانه‌ای، اتصال به شبکه اینترنت با سرعت بالا و درحین حرکت، امکان دانلود ویدئو و دریافت کلیپ‌های تصویری بر روی گوشی تلفن همراه، امکان دریافت تصاویر تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه و ارائه انواع محتوای دیجیتال بر بستر تلفن شبکه تلفن همراه. تماس تصویری ازخدمات جدید، متفاوت و مختص شبکه رایتل است که شما را قادر می‌سازد در زمان تماس از طریق تلفن همراه، علاوه بر تبادل صدا، تصویر مخاطب را نیز بصورت همزمان بر روی صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنید. برای استفاده از خدمات ارتباط تصویری، تنها کافیست از دستگاه تلفنی استفاده نمایید که قابلیت برقراری تماس تصویری را داشته باشد؛ همچنین مخاطبی که با وی قصد برقراری تماس تصویری را دارید نیز باید همین امکانات را در اختیار داشته باشد.

پرسش: با رویکرد آسیب‌شناختی، بروز چه پیامدهایی را بر رواج رایتل محتمل می‌دانید؟

دکتر شرف الدین: رایتل به عنوان یک تلفن همراه، واجد همه محاسن و معایب دو نسل پیشین به علاوه برخی مزایا و معایب منحصر بفرد است. غالب کارشناسان، با رویکردی کارکرد‌گرایانه رمز استقبال شایان از تلفن همراه به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور ارتباطی در حوزة ارتباطات میان فردی را در آثار و نتایج مثبت ـ‌به‌رغم تبعات و پیامدهای آسیبی متنوع آن ـ ارزیابی کرده‌اند. با اینکه از تاریخ تولد این رسانه در جهان و نیز ورود آن به ایران زمان زیادی نمی‌گذرد، اما به دلیل توجه یک‌سویه به همین آثار و تلقی مثبت و صرفا ابزاری تودة مردم از تکنولوژی عموما و فناوری‌های ارتباطی خصوصا، جایگاه بی‌مثالی را در زندگی عموم به خود اختصاص داده است. ضریب این نفوذ و شدت این وابستگی اینک به حدی است که تصور زندگی بدون موبایل، بسیار مستبعد به نظر می‌رسد. با ارجاع به این تجربه تاریخی ملموس، می‌توان ضریب نفوذ و استقبال شایان از فناوریهای جدید و پیشرفته همچون رایتل را تخمین زد. دلایل استقبال شگرف از فناوری تلفن همراه در ایران متعدد است که به برخی از آنها به اجمال اشاره می‌کنم:‌ دسترسی آسان (یا امکان تهیه راحت آن برای همه)، سادگی استفاده و کاربری، تنوع خدمات، کم‌هزینه بودن و در مواردی بی‌هزینه بودن خدمات (به لحاظ اقتصادی)، خصوصی وفردی بودن (که تعلق خاطرویژه‌ای برای فرد ایجاد می‌کند)، ضرورتهای زندگی مدرن، کمک به صرفه‌جویی در وقت برای انجام برخی فعالیت‌های ضروری، کاهش هزینه‌های مالی یا مقرون به صرفه بودن برای انجام برخی امور همچون تبلیغات (تجاری، سیاسی، مذهبی یا اطلاع‌رسانی)، سرعت عمل، امکان‌یابی حذف برخی واسطه‌ها مثل پست، کاهش امکان یا تمایل به ارتباطات چهره به چهره، امکان‌یابی نقد مسولان و دولتمردان و فرهنگ عمومی در قالب طنز و خرده‌گیری،‌ پرکردن اوقات فراغت و ایجاد سرگرمی (تلفن همراه بویژه برای برخی گروههای سنی همچون جوانان و نوجوانان و بالاخص افراد منزوی و گوشه‌گیر یا ساکن در خانواده‌های کم‌تعداد یا فاقد ارتباطات صمیمی، علاوه بر کارکردهای معمول، نقش یک همدم و مونس، را برای کاربر بازی می کند)، تقویت احساس استقلال و فردیت در فرد، تامین برخی اغراض شهوانی و هواخواهی‌های لذت‌جویانه و…

ادامه:..

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا