بررسی چالشهای تبلیغ دین مبتنی بر چیستی بازاریابی دین
محمود اصفهانیان، دکتر سید حسین شرف الدین

چکیده
اسلام دینی است که تبلیغ و دعوت در آن فعلی مهم و اساسی است و آن را بر هر مسلمانی واجب شمرده است. تبلیغ دین در هر دوره متأثر از شرایط، ابزارها و امکانات موجود، اشکال مختلفی بهخود گرفته است. امروزه تبلیغ دین ازطرفی تبدیل به یک خردهنهاد اجتماعی شده که ضرورت تبلیغ دین بهصورت سازمان یافته و تشکیلاتی را دوچندان میکند و از طرف دیگر، تحولپذیری و وابستگی امور به تغییرات در دوران اخیر بهشدت افزایش یافته است؛ ازاینرو این مسئله که چگونه دین به شکل صحیح و اصولی و مطابق با مقتضیات زمان و ویژگیهای جوامع امروزی در اندیشه و رفتار به افراد عرضه شود، از مهمترین چالشها و مسائل دین در جامعه دینی امروز است.
دانش بازاریابی بهعنوان یکی از علوم پویا، مدرن، تکنیکال، کارآمد و منفعتساز، تاکنون درمورد گستره وسیعی از کالاها و خدمات بهکار رفته است؛ امّا در چند دهه اخیر دامنه این گرایش تاآنجا پیش رفته که متخصصان و سیاستگذاران، از آن در مورد مفاهیم و ایجاد تغییرات اجتماعی و عقاید نیز استفاده کردهاند. یکی از این عرصهها، تبلیغ دین است که ازجمله دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کردهاند برای رشد و توسعه جامعه مخاطبان خود، از ابزار بازاریابی استفاده کنند. باوجوداین، چنین امری ازمنظرهای مختلفی موردانتقاد قرار گرفته که این پژوهش برخی از آنها را ارائه کرده است.
دانش بازاریابی بهعنوان یکی از علوم پویا، مدرن، تکنیکال، کارآمد و منفعتساز، تاکنون درمورد گستره وسیعی از کالاها و خدمات بهکار رفته است؛ امّا در چند دهه اخیر دامنه این گرایش تاآنجا پیش رفته که متخصصان و سیاستگذاران، از آن در مورد مفاهیم و ایجاد تغییرات اجتماعی و عقاید نیز استفاده کردهاند. یکی از این عرصهها، تبلیغ دین است که ازجمله دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کردهاند برای رشد و توسعه جامعه مخاطبان خود، از ابزار بازاریابی استفاده کنند. باوجوداین، چنین امری ازمنظرهای مختلفی موردانتقاد قرار گرفته که این پژوهش برخی از آنها را ارائه کرده است.