نقد نظريههاي جامعهشناختي منشأ دين با رويکرد قرآني
دکتر سید حسین شرف الدین

چکيده
ازجمله مباحث محوري در جامعهشناسي دين، بحث از منشأ دين است. جامعهشناسان غالباً بدون توجه به دواعي اديان در تبيين منشأ خود، زمينههاي اجتماعي تاريخي را در تکوين، استقرار، استمرار و تغيير دين دخيل ميدانند. اين نوشتار سعي دارد با رويکردي قرآني در اين خصوص اتخاذ موضع کرده و به سؤال از چيستي منشأ دين پاسخ گويد. در پرتو اين موضع قرآني روشن خواهد شد که نظريههاي جامعهشناسان اگر در خصوص اديان و نحلههاي بشرساخته صادق باشد، درباره اديان الهي قرين حقيقت نيست. رويکرد نوشتار در استنباط ديدگاه قرآن، رويکرد استنطاقي است که از طريق تأمل و واکاوي مضامين آيات مربوط و بررسي متون تفسيري انجام پذيرفته است. تفکيک ميان «منشأ دين»، «منشأ دينداري» و «خاستگاه اجتماعي دين» افقي براي شناسايي خلطهاي صورتگرفته، بر خواننده ميگشايد. ديدگاه قرآن، متضمن سه مؤلفه «الهي بودن منشأ دين»، «فطري بودن منشأ دينداري» و «اجتماعي بودن خاستگاه دين» است. درحاليکه در ديدگاه غالب جامعهشناسان، بدون توجه به نقش علّي خداوند در ارسال و انزال دين و گرايش فطري و سرشتي عميق انسان به مطالبه و پذيرش آن، ظهور دين عمدتاً به زمينهها، ضرورتها و اقتضائات حيات جمعي مستند شده است.
كليدواژهها: منشأ دين، منشأ دينداري، خاستگاه اجتماعي دين، رويکرد استنطاقي، فطرت، تبيين جامعهشناختي دين.