جذب و حفظ مخاطب برای رسانۀ خبری در ایران با استفاده از نظریۀ سبک زندگی
دکتر سید حسین شرف الدین و سایر نویسندگان

سبک زندگی مخاطب نقش مهمی را در جذب و حفظ مخاطبان رسانۀ خبری ایفا میکند. منظور از سبک زندگی فعالیتهای نظاممندی است که از ذائقۀ فرد ناشی میشوند. هدف از پژوهش پیشِرو شناسایی ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی است. برای این منظور، با پانزده نفر از استادان و کارشناسان رسانه مصاحبه شد. از تحلیل محتوای کیفی دادهها با رویکرد استقرایی، این نتیجه بهدست آمد که ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی در دو مؤلفۀ «عادتی» و «ابزاری» و بهترتیب اهمیت در قالب «اخبار سلبریتی»، «اخبار حریم خصوصی»، «اخبار ورزشی»، «اخبار محلی»، «اخبار سیاسی»، «اخبار رسوایی»، «اخبار سلامت»، «اخبار معیشتی»، «اخبار حوادث» و «اخبار علم و فناوری» قرار میگیرند. باتوجهبه ترتیب اهمیت ذائقههای خبری، بیشتر مخاطبان ایرانی ذائقۀ خبریِ برحسب «عادت» دارند و نگاه «ابزاری» به خبر کمتر دیده میشود.
کلیدواژهها: رسانه جمعی، مخاطب، سبک زندگی، ذائقه خبری، تحلیل محتوای کیفی