شبکه انديشمندان قم

    155رکورد در مدت زمان 0.031ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    این مقاله در فصل نامه علمی تخصصی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه، شماره 2، بهار 1394 به چاپ رسیده است
    (ویرایش متن دو جلسه سخنرانی القاء شده در جمع فضلای مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام، درتاریخ ۱۳/۹/۹۲؛ گفتنی است که این نشست در مجموعه نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شماره 5، اوایل 1396(ص 53- 92) چاپ و منتشر شده است)
    خیانت جنسی به عنوان یکی از مصادیق اباحی گری جنسی، از مسائل و معضلات فرهنگی جامعه ایران است که نگرانی اندیشمندان فرهنگی – اجتماعی، سیاستگذاران و مدیران را به دنبال داشته است. این پژوهش، با هدف بصیرت زایی و شناخت عمیق مسئله خیانت، در قالب مطالعه ای کیفی به جست وجوی زمینه های اجتماعی خیانت در جامعه ایران معاصر پرداخته است. این تحقیق با تحلیل مضمونی دیدگاه های زنان و مردانی که خواسته یا ناخواسته خیانت و بی وفایی را تجربه کرده اند، به مطالعه زمینه هایی همچون سطوح عینی، کنترل های درونی و بیرونی پرداخته است. وجود برخی محمل ها و قابلیت ها همچون زیبایی ظاهری، ثروت، توانایی در جذب احساسات طرف مقابل و نیز ویژگی های موقعیتی مثل فضای باز ابراز احساسات عاطفی، ارتباط عادی با جنس مخالف در کنار ضعیف بودن زمینه های کنترل درونی، مثل درون مایه های دینی و اخلاقی و کنترل های بیرونی، مثل ضعف عملکرد عوامل بازدارنده حقوقی و قانونی از جمله زمینه های تسهیل کننده ارتباط جنسی اباحه گرانه و خیانت می باشد که افراد مورد مصاحبه بدان اذعان کرده اند. کلیدواژه ها: اباحی گری، اباحی گری جنسی، خیانت، زمینه های خیانت جنسی.
    (تقریر سخنرانی در همایش گفتمان انقلاب اسلامی، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، قم، پنج شنبه 19/12/95)
    آنچه در ادامه می آید حاصل گفت وگوی مفصل خبرنگار خبرگزاری رسا با دکتر سید حسین شرف الدین دانش آموخته حوزه علمیه و عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است که تقدیم خوانندگان محترم و پژوهشگران عرصه حجاب می شود.
    امروزه بخش قابل توجهی از کابران اینترنت و شبکه های اجتماعی سایبری، مؤمنان و دین داران هستند و بالطبع ورود این فن آوری بر جهان بینی و کنش دین دارانه آنها تأثیرگذار است. به نظر می رسد اینترنت، جدای از محاسنی که دارد و فرصت هایی که به وجود آورده است، تفاوت هایی از نظر ساختاری با فضای حقیقی دارد که دینداری و رعایت تقوا را با چالش های اساسی روبرو کرده است. به دلیل همین تفاوت ها، فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن تقوای دو چندانی می خواهد. در این فضا مقاله حاضر پس از توصیف مختصر چالش ها، تلاش کرده توضیح دهد که چرا حفظ تقوا در محیط های سایبر نسبت به محیط حقیقی دشوارتر است. در این مقاله روش مردم نگاری مجازی شامل مشارکت مشارکتی و غیرمشارکتی، مصاحبه های عمیق و مصاحبه های گروه متمرکز به کار گرفته شده و در آن نظریه الگوی درونی کردن ارزش های اخلاقی، مورد بهره برداری قرار گرفته است. در نهایت مقاله توانسته بر اساس داده های به دست آمده، راهکارهایی را برای نهادینه کردن تقوا در رفتار کاربران ایرانی و تعامل بهتر با این جهان مجازی در سه بخش بینشی، گرایشی و ارادی ارائه نماید. کلیدواژه ها اینترنت؛ تقوا در فضای مجازی؛ شبکه اجتماعی؛ گناه؛ سواد رسانه ای
    مساله مدگرایی و اینکه بسیاری از افراد جامعه زندگی خود را بر اساس آن تنظیم می کنند سبب شد تا خبرنگار برای بررسی عوامل و ریشه های این فرهنگ در جامعه با دکتر سیدحسین شرف الدین، عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت وگو کند. وی معتقد است وجود برخی جلوه ها و مظاهر مدگرایی از وجود نوعی کاستی روانی واختلال شخصیتی حکایت دارد؛ برای مثال، پوشیدن لباس های تنگ، چسبان، کوتاه، پاره، با رنگ های جلف و نامتوازن، پوشیدن کفش های پاشنه بلند توسط آقایان، آرایش های تند و غیرمتعارف، نشانه روشنی بر وجود این سنخ تعارضات و اختلالات است؛ پرداخت هزینه های مالی سنگین برای تامین این قبیل اقلام به رغم مشکلات مالی و توجیه ناپذیری آن، نشانه دیگری بر وجود این بحران است. در ذیل، حاصل این گفت و گوی خواندنی تقدیم مخاطبان محترم رسا می شود.
    متن ویرایش شده مصاحبه با سید حسین شرف الدین، دانش آموخته حوزه علمیه و عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره. ( لازم به ذکر است که گزیده هایی از این مصاحبه در ماهنامه رسائل، شماره 3، بهمن 1395، ص 133- 142 به چاپ رسیده است.)
    مصاحبه با دکترسیدحسین شرف الدین (جامعه شناس و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله)
    چکیده: موضوع «مصرف گرایی» یکی از ویژگی ها و ترجیحات سبکزندگی غربی است که تحت تأثیر تحولات ناشی از انقلاب صنعتی به ویژه غلبه نظام سرمایه داری متأخر در چند دهه اخیر به ظهور رسیده است. همچنین مصرف گرایی از رهگذر فرآیند جهانی شدن، ارتباطات گسترده جوامع، اشاعه فرهنگی، رسانه های جهان گستر به رویه نسبتا رایج و شایع جامعه جهانی تبدیل شده است. در تبیین علل و عوامل مؤثر در رواج و نفوذ روزافزون این فرهنگ و نیز پیامدهای فردی و اجتماعی آن تاکنون دیدگاه های مختلفی با رویکردهای روان شناختی، روان کاوی، جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی، اقتصادی، ارتباطاتی و الهیاتی عرضه شده است. در این رویکردها، بیش از جنبه های اقتصادی به جنبه های فرهنگی و اجتماعی این پدیده، توجه شده است. این نوشتار درصدد است که با ارجاع ضمنی به دیدگاه های ارائه شده، جایگاه این رفتار را در سبکزندگی غالب و رایج کنونی، از ابعاد مختلف و با رویکرد غالب مطالعات فرهنگی، تحلیل کند و در پایان به صورت گزاره وار و مختصر به خطوط عام الگوی مصرف از دیدگاه اسلام توجه دهد. روش آن در مقام گردآوری اطلاعات اسنادی و در مقام بررسی آن ها، تفسیری، تعلیلی و تحلیلی است. کلمه های کلیدی: مصرف ، کالا ، رفاه ، خرید ، مصرف گرایی ، نیاز ، سبک زندگی
    • تعداد رکوردها : 155