شبکه انديشمندان قم

    155رکورد در مدت زمان 0.031ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    پاسخ های سید حسین شرف الدین به سوالات یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) برای تکمیل رساله ایشان(7/7/97)
    رسانه های جمعی، به ویژه تلویزیون به دلیل گستردگی مخاطبان و قدرت تاثیرگذاری عمیق و نافذ، از جمله مهم ترین عوامل انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در جوامع جدید به شمار می روند. با توجه به وجود «موسیقی»، به عنوان یکی از مولفه های اصلی و جدایی ناپذیر برخی برنامه های سیمای ملی، واکنش طیف مخاطبان چنین برنامه هایی درخور بررسی است. این نوشتار، برای آگاهی از رفتار مخاطب متدین، سعی دارد با بهره گیری از روش مشاهده میدانی و مصاحبه عمیق، رفتار مخاطب را در مواجهه با ابعاد موسیقایی سیمای ملی شناسایی، با روش توصیفی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی گزارش کند. در نهایت، با رویکردهای خاص مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش حاکی از این است که مخاطب متدین در مواجهه با آمیزه موسیقی، در برنامه های سیمای ملی به سه شیوه مقابله، همراهی مشروط و منتقدانه و رویکرد همراهی رضایتمندانه، واکنش نشان می دهد. هرچند طیف گسترده ای از مخاطبان متدین، نیز تغییری در رفتار خود نمی دهند، اما گرایش طیفی از آنها نیز در خصوص موسیقی تغییر یافته است. رسانه ملی با هدف جذب حداکثری مخاطبان، با تقلید و الگوگیری از شبکه های ماهواره ای، موسیقی کمی و کیفی را در ضمن برنامه ها افزایش داده، ترویج خوانندگی در جامعه را در دستور کار خود قرار داده است.
    مصاحبه با سایت موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین
    چرایی سواد رسانه 16 آبان 1397 14:56
    تقریر سخنرانی سید حسین شرف الدین درجمع دانش پژوهان سواد رسانه ای دوره دوم، حوزه هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم، 97/7/5
    تقریرگفت و گوی دکتر سید حسین شرف الدین بایکی از پژوهش گران صدا و سیما در 6/4/97
    این مقاله در کتاب دانشنامه اخلاق کاربردی، تالیف احمد حسین شریفی و همکاران، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1396(ج3، ص 82- 130) به چاپ رسیده است.
    فرایند جهانی شدن هم عامل و هم نتیجه مجموعه ای از تحولات بنیادین ، متنوع و پهن دامنه ای است که در عالم انسانی بوقوع پیوسته و در حال وقوع است . بالطبع این مرحله از بودن به تناسب مختصات خویش ، الزامات ، ضرورتها و انتظاراتی را به میان کشیده است . دست یابی به یک نظام اخلاقی پایه و جهان شمول و مجموعه ای از فضایل و کمال مطلوب های عام، فراسوی همه نظام های اخلاقی متکثر موجود به تبع تکثر فرهنگ ها ، نیاز مبرم و مسجلی است که بدلیل نقش کانونی آن ، خلاء وجودیش ، بیش از سایر ضرورت ها احساس می شود . این نوشتار در صدد است تا از چیستی ، چرایی ، منشا ، کارکرد و موانع تحقق اخلاق جهانی و نیزاقدامات به عمل آمده در جهت نیل به این مهم ، باجمال سخن بمیان آورد
    درگفت و گو با دکترشرف الدین، انعکاس یافته در سایت فیلم نوشت سینما، 19/5/1395
    مصاحبه سیدحسین شرف الدین با اولین ویژه نامه همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، 26/4/97، (ص76- 79).
    علم اجتماعی بومی 8 مرداد 1397 19:33
    علم اجتماعی و مشخصا جامعه شناسی بومی یا ایرانی با رویکردهای مختلف آن، عمدتا به نظام یا منظومه ای معرفتی که بررسی روشمند توصیفی، تفسیری، تبیینی، توجیهی و انتقادی مسائل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، زبانی جامعه ایران با روش های خاص را موضوع مطالعه، تحقیق و نظریه پردازی خویش قرار داده باشد، اشاره دارد. بدیهی است که این دانش در شکل ایده آل خود برغم تعلقات سرزمینی، نسبتی ارگانیگ نیز با جریان جهانی علم جامعه شناسی دارد. امکان تحقق چنین دانشی با مختصات ویژه، هر چند مورد وفاق اکثریت جامعه شناسان و عالمان علوم اجتماعی ایرانی معاصر است اما فعلیت و تحقق آن در وضعیت و موقعیت کنونی، محل بحث و گفت و گوی جدی قرار دارد. این نوشتار با روش اسنادی در صدد شناسایی دیدگاههای مختلف در این خصوص و ارزیابی تحلیلی و انتقادی آنها براساس معیارهای مالوف است.
    • تعداد رکوردها : 155