نقش رسانه های جمعی در امر به معروف و نهی از منکر

دکتر سید حسین شرف الدین

امر به معروف و نهی از منکر بخشی از سیاست نظارتی و کنترلی اسلام و عنصر مکمل فرایند اجتناب ناپذیر «جامعه پذیری» محسوب می شود و همچون همه تدابیر خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی برای ورود یافتن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به منطق کنشی فراگیر، نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی و تمهید مقدمات و شرایط اجرایی سازی متناسب است. رسانه های جمعی عموما و صدا و سیما خصوصا به عنوان مهم ترین کانال های فرهنگ ساز که هدایت گری روند کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارند در این میان نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند. این نوشتار به بحث و بررسی پیرامون نقش و کارکرد رسانه ها در احیا، رونق بخشی، پیرایه زدایی و زمینه سازی هر چه بهتر و بیشتر برای اجرایی شدن دو اصل متعالی و مهجور عقلی شرعی «امر به معروف» و «نهی از منکر» اختصاص یافته است.
کلیدواژگان: معروف ، منکر ، رسانه ، هنجار ، نظارت ، کنترل ، جامعه پذیری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا